Toimintakertomus 2017

Toimintakertomus 31.12.2017, kuudes tilikausi 1.1.–31.12.2017

Jäsenmäärä 31.12.2017 on kuusitoista. Vuoden aikana on eronnut kaksi jäsentä, Jaana Ahjokangas ja Klaus Lindgren. Uusia jäseniä ei ole liittynyt. Vuoden 2018 alussa on liittynyt uusi jäsen, kuvataiteilija, hum. kand. Mira Mattila.

Jäsenistä yksitoista on helsinkiläisiä, kaksi asuu Järvenpäässä, yksi Espoossa, yksi Tervakoskella ja yksi Tampereella.

Jäsenissä on kolme kuvataiteilijaa, viisi muusikkoa (musiikki ja äänitaide ja näiden opetus ja tutkimus), näyttelijä, kahdeksan kirjantekijää tai kääntäjää (kauno-, tieto-, tiede- ja oppikirjat ja oppaat). Jäsenten joukossa on kuusi kulttuurin, taiteiden ja yhteiskunnan tohtori- tai jatko-opiskelijatason tutkijaa.

Jäsen Aura Saarikoski valmistui keväällä 2017 taiteen maisteriksi Aalto-yliopistosta.

Jäsen Otso Kratz (ent. Hyttinen, sukunimi muuttunut 2017) valmistui syksyllä 2017 valtiotieteiden maisteriksi Helsingin yliopistosta.

Jäsen Ilmari Saarikoski aloitti vuoden 2017 lopulla tamperelaisen ravintola Hella & Huoneen keittiömestarina.

Jäsen Juri Saarikoski valittiin Taidemaalariliiton hallituksen ja näyttelytoimikunnan jäseneksi vuosiksi 2018–2019.

Vuoden 2017 aikana on pidetty sääntömääräiset kaksi osuuskunnan kokousta, tilinpäätöskokous maaliskuussa ja toimintasuunnitelmakokous joulukuussa.

Osuuskunnan toimintaa ovat johtaneet nelijäseninen hallitus ja toimitusjohtaja, joka on vastannut päivittäisten asioiden hoidosta. Hallitus, puheenjohtaja Tuula Saarikoski, Otso Kratz, Juha Unkari (toimitusjohtajan sijainen) ja Helena Saarikoski (toimitusjohtaja), on kokoontunut vuoden aikana kolme kertaa.

Osuuskunnan ja hallituksen kokousten pöytäkirjat ovat jäsenten nähtävillä osuuskunnan internetsivuilla partuuna.fi (> Tekijät > Jäsenalue). Alkuperäiset pöytäkirjat liitteineen säilytetään osuuskunnan konttorissa.

Osuuskunta toimii kuudessa osastossa, kirjallisuudessa, kuvataiteessa, musiikissa, tutkimuksessa, koulutuksessa ja kaupassa, joiden toimintaa vuonna 2017 seuraavassa kuvataan. Lopuksi kuvataan Partuunan toimintaa työnantajana sekä talouden kehitystä vuonna 2017.

Vuonna 2017 julkaistiin viisi kirjaa:

Sari Tuuva-Hongisto, Torikaupan tarinat. Lappeenrannan kauppatorin muistitietohistoria
Mikko Paakkola – Jean-Marie Stroobants, Silmänkantamattomiin = L’immensité dans le sang. Kirjoituksia maalaustaiteesta = Échanges intimes à propos de la peinture
Marja-Leena Mikkola, Raskasta ja keveää. Lauluja aikuisille ja lapsille 1965–2015
Tiina Mahlamäki, Kaikki maallinen on vain vertauskuvaa. Kirjailija Kersti Bergrothin elämäkerta
Hesteo ry:n työryhmä Leena-Maija Alho ym. (toim.), Tytöt portaissa. Hesteo ry 70 vuotta

Kirjoista kaksi, Silmänkantamattomiin ja Tytöt portaissa, julkaistiin yhteistuotantona tekijöiden kanssa. Ensimmäisessä tapauksessa Partuuna myi kirjan tuotannon tekijälle, joka oli saanut tähän tarkoitukseen kohdeapurahan; jälkimmäisen kirjan tekijä sitoutui ostamaan lähes koko painoksen kirjan ilmestyessä. Tällä tavalla Partuuna pystyy julkaisemaan myös vain pienen menekkiodotuksen tai vain suppean kohdeyleisön kirjoja.

Kaikkien muiden kirjojen paitsi Tytöt portaissa -kirjan taittajana ja ulkoasun suunnittelijana on ollut Martta Unkari ja kustannustoimittajana Helena Saarikoski.

Kustantamon ja kirjakaupan sekä kirjatuotantopalvelujen ja kirjakaupan oheistuotteiden kokonaismyynti 17 286 € (2016 12 250 €) vastaa lähes kahdesta kolmasosasta Partuunan koko liikevaihdosta 2017. Pelkän kirjakaupan myynti on 14 867 €, missä on kasvua edellisvuotisesta runsaat 20 %. Huikea kasvuosuus selittyy ensinnäkin vilkkaalla julkaisemisella, toiseksi sillä, että kaikki 2017 julkaistut kirjat ovat myyneet hyvin, ja kolmanneksi kirjakaupan yleisellä hienoisella elpymisellä.

Kirjamyynnin kasvu perustuu ennen kaikkea uutuuskirjoihin. Myynti nimekettä kohti on edelleen pienentynyt, kun kaikki vuodesta 2012 lähtien kustannetut kuusitoista nimekettä ovat yhä myynnissä. Kokonaismyynnin hyvää kehitystä voidaan pitää yllä vain tuottamalla uusia nimekkeitä markkinoille ja kasvattamalla samalla myynnissä olevaa nimekemäärää. Tosin nimekemäärää ei ole syytä kasvattaa itsetarkoituksena, vaan Partuunan kannattaa pitää kiinni pienen laatukustantamon imagosta.

Vuoden 2018 alussa kustannusohjelmassa on kolme kirjaa ilmestymässä tänä vuonna, kolmesta muusta kirjasta on aiesopimus tekijän kanssa ja joitakin käsikirjoituksia on luettavana mahdollista julkaisua silmällä pitäen.

Ajankohtaiset tiedot kustannusohjelmasta ja luettelo Partuunan julkaisemista teoksista päivitetään kustantamon sivulle partuuna.fi/kustantamo/.

Partuunassa työskenteli vuonna 2017 kolme kuvataiteilijaa, valokuvaaja Aura Saarikoski, kuvanveistäjä, keramiikkataiteilija Anna-Maria Osipow ja taidemaalari Juri Saarikoski.

Kuvataiteen ja taidetuotteiden myyntiä ei ole ollut vuonna 2017. Taideteoksia ei ole saatu yhtään kaupaksi eikä uusia taidetuotteita ole kehitetty myyntiin.

Vuonna 2017 julkaistiin Partuunan neljäs musiikkialbumi, Ritva Koskensuun kolmas laululevy Valon ja varjon leikkiä (KOPCD04). ?Verity-bändi lopetti toimintansa keväällä 2017, eikä sen levyä Agapé (KOPDA03) ole myyty vuoden aikana kuin yksi lataus. Ville Äyräväinen ja Mika Tourunen ovat jatkaneet keikkailua Partuunan laskuun, samoin Lasse Hartman.

Musiikki on kirjojen jälkeen Partuunan toiseksi suurin toimiala toimijoiden määrällä ja myös myynnin volyymilla mitattuna. Musiikkiosaston myynnin kokonaisarvo (levyt ja keikat) oli 8 927 € (2016 7 990 €), kasvua edellisvuotisesta 11,7 %. Myynnin kasvu perustuu 2017 julkaistun uuden levyn myyntiin. Keikkamyynnin arvo on sama kuin edellisenä vuonna.

Partuunassa pitää tohtorin vastaanottoa ja tarjoaa asiantuntija- ja konsulttipalveluja viisi eri alojen tohtoria (partuuna.fi/tohtorienvastaanotto). Partuunassa voidaan toteuttaa sekä jäsenten omia että ulkopuolisten rahoittamia tai tilaamia tutkimusprojekteja. Partuuna julkaisee ja myy tiede- ja tutkimuskirjallisuutta.

Tutkimusosaston koordinaattori on Helena Saarikoski.

Koulutuspalveluina on tarjottu tutkijoiden asiantuntijapalveluita, Helena Erkkilän mindfulness-koulutusta ja Juri Saarikosken kuvataidekursseja. Ilmaisutaidon koulutustarjonta on ollut tauolla Irma Taivaisen muiden töiden ja vuonna 2017 tapahtuneen eläkkeelle siirtymisen takia.

Partuuna on myynyt kaikkia tuotteitaan suoraan kuluttajille omien nettisivujen kautta toimivassa Holvi-verkkokaupassa (holvi.com/shop/Partuuna ja holvi.com/shop/Verity). Kirjoja ja cd-levyjä on myyty ja annettu myyntitiliin kunkin alan erikoisliikkeille, kuten museomyymälöihin, musiikki- ja levykauppoihin ja erikoiskirjakauppoihin. Cd-levyjä on myyty eniten suoraan tekijältä käsikauppana, ja tekijän oma aktiivisuus on ollut tärkeää myös kirjojen markkinoinnissa.

Kirjat ovat myynnissä tukkukaupoissa Kirjavälityksessä, jonka kautta ne saadaan myyntiin kaikkiin suurimpiin verkkokirjakauppoihin, ja Booky.fi:n kautta BTJ Finlandissa, joka myy lähinnä kirjastoille. E-kirjaa Esitystutkimus (pdf) myy lähinnä kirjastoille Ellibs ja suoraan kuluttajille Partuunan oma verkkokauppa Holvissa. E-kirjatuotantoa on tarkoitus tehostaa vuonna 2018.

Partuunan levyt ovat jakelussa noin 40 digitaalisessa suoratoisto- ja latauspalvelussa Töölön Musiikkitukun kautta.

Tuotteita, palveluja ja tapahtumia on markkinoitu Partuunan uutiskirjeellä asiakkaiden ja kontaktien sähköpostilistalle, jolla on vuoden lopussa noin 450 osoitetta, ja Partuunan Facebook-sivun ja yhdeksän eri tuotteille ja palveluille tehdyn oman Facebook-sivun kautta sekä valinnaisesti jäsenten ja tekijöiden omien verkostojen kautta. Vuoden 2017 aikana on lähetetty neljä uutiskirjettä. Maksulliseen Facebook-mainontaan on käytetty noin 140 euroa. Uutiskirjeet ja Facebook-markkinointi ovat tuottaneet jonkin verran tulosta. Uutuuskirjoista on lähetetty myös lehdistötiedotteita ja pyynnöstä arvostelukappaleita. Tehokkaimpia ovat olleet uutuuskirjojen kampanjaluonteiset ennakkomyynnit ja tekijöiden omiin verkostoihin perustuva markkinointi.

Vuoden 2017 keväällä julkaistiin uusi kuusisivuiseksi taitettu A4-kokoinen Partuunan julkaisuesite, jonka toimitti Helena Saarikoski, suunnitteli Martta Unkari ja painoi A-Digi. Julkaisuesitteessä on neljä musiikkialbumia ja kuusitoista kirjaa.

Vuoden kaikkien viiden uutuuskirjan ja uuden levyn ilmestymiseen liittyi julkistamis- tai muu yleisötilaisuus, jossa tekijä esitteli teosta. Torikaupan tarinat julkistettiin Lappeenrannan torilla 6.5.; Valon ja varjon leikkiä julkistettiin Ritva Koskensuun ja yhtyeen keikalla Juttutuvassa 28.5.; Silmänkantamattomiin julkistettiin Jätkäsaaren Galleria Rankassa 19.8.; Raskasta ja keveää esiteltiin runo- ja lauluillassa Käpylän kirjastossa 5.12.; Tytöt portaissa julkistettiin Hesteo ry:n 70-vuotisjuhlassa 7.12. Chydeniassa; Kaikki maallinen on vain vertauskuvaa julkistettiin naiselämäkertapaneelissa Turussa Pienessä Kirjapuodissa 8.12.2017.

Partuuna osallistui pöytäpaikalla Helsingin Kirjamessuille lokakuussa Messukeskuksessa. Kirja Guadalupen ihme (Partuuna 2016) esiteltiin 27.10. Katri Vala -lavalla, jossa Helena Saarikoski haastatteli kirjan toista tekijää Outi Fingerroosia.

Yhteensä palkkoja on vuonna 2017 maksettu kolmelle ja tekijänoikeuskorvauksia kymmenelle henkilölle. Henkilöstön keskimäärä on 2,5 (2016 2). Henkilöstökulut olivat yhteensä 7 642 € (2016 6 057 €).

Vuoden 2017 aikana on sanottu irti työterveydenhuoltosopimus Terveystalon kanssa (jonka kanssa aiempi sopimuskumppani Diacor fuusioitui) ja solmittu lakisääteinen työterveydenhuoltosopimus pääkaupunkiseudun kuntien yhteisen Vantaan työterveys -liikelaitoksen kanssa. Työntekijöiden lakisääteinen tapaturmavakuutus ja ryhmähenkivakuutus on otettu Turvasta. Eläkevakuutus on Elossa.

Toistuvasti Partuunasta palkkoja saavia työntekijöitä varten on luotu kehystyösopimus, jolla sovitaan toistaiseksi voimassa oleva työsopimussuhde; työsuhde alkaa aina, kun työ alkaa, ja päättyy, kun työ päättyy. Kehystyösopimuksessa sovitaan työntekijän oikeuksista ja velvollisuuksista ja Partuunan oikeuksista ja velvollisuuksista työnantajana. Partuuna johtaa ja valvoo työntekijän työtä, markkinoi työntekijöiden tarjoamia palveluja ja vastaa ulkopuolisten tilausten toimittamisesta ja työn laadusta. Vain sellaista työtä voidaan tehdä Partuunan lukuun ja laskuun, joka kuuluu Partuunan toimialoille. Kehystyösopimus on suurin piirtein samanlainen kaikille Partuunan työntekijöille ja se on periaatteessa valmiiksi olemassa jokaista jäsentä varten, joka alkaa saada Partuunasta palkkaa. Kehystyösopimus on tehty myös kahden ei-jäsenen kanssa.

Ostopalvelun muodossa on työllistetty muun muassa Partuunalle toistuvasti töitä tekevää graafista suunnittelijaa Martta Unkaria (tmi), Partuunan kolme levyä tuottanutta Robert de Godzinskya (SoundTeam Godzinsky), kirjanpitäjä Lea Saarnia-Halmista (Actrikon), riikalaista kirjapainoa Drukatavaa, joka on edelleen painanut Partuunan kirjat, siltasaarelaista A-Digiä, joka on painanut pienpainatteet, ja viikkiläistä Z-Tradingiä, joka on monistanut levyt.

Liikevaihto 2017 on 26 554 € (2016 22 861 €, kasvu 16,16 %). Varastojen lisäys on 2 921 € (vaihto-omaisuuden eli varastossa olevien myyntituotteiden arvo, + 34,78 %). Materiaaleja ja palveluja on ostettu 6 470 eurolla. Bruttotulos on 21 324 €. Henkilöstökulut ovat 7 642 €, käyttöomaisuuden poistot 405 € ja liiketoiminnan muut kulut 10 421 €. Tulos ennen veroja on 2856 €. Tilikauden ylijäämä on 2 348 € (2016 720 €).

31.12.2017 osuuskunta on antanut yhteensä kuusitoista osuutta, joista on suoritettu osuusmaksu (merkintähinta) sata euroa, ja kolme äänivallatonta lisäosuutta à sata euroa. Vuonna 2017 on 2016 eronneelle jäsenelle Ismo Saarikoskelle palautettu osuusmaksua 74,88 euroa. Osuuspääoma on 1925,12 euroa.

Omaa pääomaa korotetaan rahastoimalla vararahastoon 92,29 €, viisi prosenttia taseen osoittamasta tilikauden ylijäämästä, josta on vähennetty taseen osoittama tappio edellisiltä tilikausilta (OKL 8 L 9 §, Partuunan säännöt kohta 30).

Oma pääoma on 3 771,00 euroa.

Vieraan pääoman osuus vastattavista on edelleen pienentynyt (2017 82 %, 2016 91 %) ja vieras pääoma on kokonaan lyhytaikaisia vastattavia. Partuunaa ei ole pääomitettu pitkäaikaisin lainoin, mikä vastaa osuuskunnan pyrkimystä omavaraisuuteen.

Taseen loppusumma on 21 197,39 euroa (2016 16 212,75 €, kasvu 30,75 %). Käyttökate on 3 261 euroa ja käyttökateprosentti 12,28 %. Partuunan liiketoiminta on kannattavaa. Liikevaihdon (16,16 %) ja taseen loppusumman (30,75 %) suhteellinen kasvu kertovat liiketoiminnan laajentumisesta vuonna 2017, mutta absoluuttiset rahamäärät ovat sen verran pieniä, että kasvu saattaa kuvata satunnaisvaihteluakin, pikemmin kuin kehityskulkua.

Toimintakertomus on hyväksytty Partuunan vuosikokouksessa 29.3.2018.